Предимства на обучението чрез проекти


Когато се търси алтернатива на традиционното преподаване в клас, винаги на преден план излиза проектно-ориентираното обучение. Този метод може да бъде успешен модел за цялостна училищна реформа, ако има осигурени ресурси и подготвени учители, които са в състояние да реализират на практика предимствата на обучението чрез проекти.


Какво представлява проектно-ориентираното обучение?


Проектно-ориентираното обучение се основава на стари традиции в педагогиката, според които учениците учат най-добре чрез собствения си опит при разрешаването на реални проблеми. По-късно тези идеи са доразвити от американския философ и реформатор на образованието Джон Дюи (1859-1952). Много популярно става неговото убеждение, че човек мисли само когато се сблъска с конкретен проблем и започне да търси решение за справяне с трудната ситуация. В наши дни когнитивната психология разглежда проектно-ориентираното обучение като един от методите за активно учене.

 

Основни характеристики на проектно-ориентираното обучение са:


  • ·         Учениците овладяват знания чрез разрешаването на реалистични проблеми, с каквито биха се сблъскали в реалния живот.


  • ·         Учениците имат по-голям контрол над процеса на учене.


  • ·         Учениците обикновено работят заедно в по-малки или по-големи групи.


  • ·         Учителите действат като инструктори и помощници в процеса на изследването и оценяването на проекта.


 


Работата по проекта започва с формулиране на отворени въпроси към учениците. Създава се ситуация, която изисква разрешаване на реален проблем. От учениците се очаква да направят проучване, да намерят решение на проблема, както и накрая да представят пред публика резултата от работата си (презентация, доклад, изложба, сайт или друг конкретен продукт).


Учениците използват данни и технологични инструменти, подобно на професионалните изследователи, за да могат да проведат своето проучване, да комуникират и работят съвместно, да анализират, да създадат и представят резултата от своята работа.


Целта на този метод на преподаване е обучаващите се да овладяват нов материал и да актуализират стари знания, докато едновременно с това развиват своите умения за критично мислене, сътрудничество, комуникация, аргументиране, обобщаване и оценка.


Отворените въпроси трябва да провокират учениците да проучват, да изследват и да търсят собствено решение на проблема. Ето например няколко подходящи въпроса: „Как можем да намалим отделянето на парникови газове? Колко чиста е водата, която пием? Как можем да опазим дадена територия от замърсяване или да спасим застрашени видове от изчезване? Как измерваме степента на бедствието?“.


Особено внимание се отделя на развиването на способностите за критично мислене, както и на уменията за търсене и оценка на информация. Новите технологии и увеличеният обем информация променят изискванията към учениците – вече не е достатъчно да могат да четат, необходимо е да умеят да разбират и да се ориентират бързо в морето от разнообразни информационни източници.


Какви са предимствата на проектно-ориентираното обучение пред традиционното преподаване?


  •     Учениците получават адекватна подготовка за истинския живот. Проектно-ориентираното обучение дава възможност на учениците да свържат това, което правят в училище, с големия свят около тях – да задават въпроси и сами да търсят решение, като използват своите налични знания и опит. Чрез проектно-ориентираното обучение се учат и практикуват такива умения, каквито традиционното преподаване често пренебрегва – работа в група, вземане на решение, наблюдение на процеси, задълбочено проучване на проблем, комуникация, даване на обратна връзка. Заедно с новите знания учениците придобиват и всички умения, които изисква от тях бързо променящият се глобален свят.


  •     Учебният материал се усвоява по-добре. Изследвания показват, че в сравнение с традиционния начин на преподаване учениците усвояват учебния материал също толкова добре или дори по-добре. Предимството на проектно-ориентираното обучение се състои в това, че обучаващите се помнят наученото по-дълго и са способни да използват по-добре придобитите знания.


  •     Подобрява се отношението на учениците към ученето. Според резултати от направени проучвания проектно-ориентираното обучение по математика намалява тревожността на учениците и създава положителна нагласа към предмета.


  •     Позитивен ефект върху връзката между постиженията на учениците и техния социален произход. В училища, които работят предимно по проекти, успехът на учениците не е в пряка зависимост от техния социален статус, докато при традиционните училища тази връзка се забелязва ясно.


  •     Развива се сътрудничество между учениците. Междуличностните конфликти трябва да се разглеждат като възможност за промяна. Заниманията с реални проблеми карат учениците да развиват умения за съвместна работа и екипност, които са задължително условие за успешна професионална и личностна реализация. Освен това, по време на своята работа учениците се научават да преодоляват различни трудности, свързани с по-пасивни съученици, затруднения в координирането на онлайн проектите, в спазването на сроковете или при използването на технически средства.


Всички тези предимства спрямо традиционното преподаване се наблюдават само когато проектно-ориентираното обучение е планирано и ръководено правилно.


В продължението на статията ще разгледаме какви трудности трябва да преодолеят учителите, за да има успех проектно-ориентираното обучение.



Очаквайте втора част!


Дуалното обучение като модел за професионално образование
Дуалното обучение (от латински dualis – двойствен, двоен) е форма на професионално образование, която има дълги традиции в немскоезичния свят и най-ве...
Магнитен комплект „Родна реч“ – толкова много възможности!
Представяне на комплекта "Родна реч" с магнитни букви и работни карти. ...